چرا لپ تاپهای گیمینگ گران هستند؟

اما باید بدانید که این لپتاپها ممکن است نتوانند بعضی از بازیهای بسیار سنگین را اجرا کنند. در غیر این صورت ممکن است وادار به خرید آداپتور با هزینه بالا شوید. دیدن یک حافظه ۱۲۸ گیگابایتی SSD و یک ترابایتی HDD به طور همزمان اتفاق غیر معمولی نیست. با این وجود ، اگر به قدرت بیشتری احتیاج دارید ، گزینهای از پردازنده 8 هستهای Intel Core i7 با حداکثر 64 گیگابایت حافظه رم و حافظه SSD 2TB نیز وجود دارد. البته ممکن است در بعضی از لپتاپها این زمان شارژ دهی بیشتر هم باشد، اما این اغلب به قیمت افت کیفیت صفحه نمایش تمام میشود و قطعاً شما نمیخواهید که بازیهای خود را در یک صفحه تاریک و بی کیفیت انجام دهید. اگر میتوانید SSD بزرگتری تهیه کنید؛ چون ممکن است زمان بارگذاری کاهش یابد، اما این نیز هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. دلیل آن هم کاملا واضح است؛ چون این لپتاپها از حداکثر ظرفیت پردازنده مرکزی و گرافیکی استفاده میکنند، لذا به سرعت باتری آنها خالی میشود.

قطعا به صرفه ترین و بهترین لپ تاپ گیمینگ این لیست legion 5 است. صفحه نمایش 1080p با نرخ رفرش 165Hz که رنگ ها را به بهترین شکل ممکن و با وضوح حداکثری به شما نشان میدهد قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد! اگر به دنبال راهنمای خرید لپتاپ مخصوص گیم برای اجرای بازیها با بالاترین کیفیت ممکن هستید باید به سراغ لپتاپهایی با گرافیک RTX 3080 یا RTX 3070 باشید. نکته قابل توجه این است که کارتهای گرافیک RTX 3060 نهتنها برای گیمینگ با کیفیت بالا گزینه مناسبی هستند بلکه اگر بخواهید بازیهای مبتنی بر واقعیت مجازی را هم در لپ تاپ و مدلی که انتخاب کردید تجربه کنید باید به سراغ لپتاپ های مخصوص بازی با حداقل گرافیک RTX 3060 خریداری کنید. از این رو انتخاب بهترین لپ تاپ که علاوه بر کانفیگ خوب، از قیمت مقرون به صرفهای نیز برخوردار باشد کار راحتی نیست و نیاز به تحقیق و تجربه دارد.

چون CPU معمولاً قابل ارتقا نیست و شما تا سالها باید با آن سر کنید. البته اگر در حالت باتری از دستگاه زیاد استفاده کنید و پردازشهای سنگین انجام دهید، باتری زودتر به پایان میرسد. از طرفی اگر از لپتاپ خود برای انجام بازی استفاده میکنید، باید آن را به برق وصل کنید تا حداکثر عملکرد GPU را در اختیار داشته باشید. این لپتاپها میتوانند بهترین تجربه ممکن از بازیها را در اختیار شما قرار دهند و بدون هیچ مشکلی تمام بازیهای روز از جمله واقعیت مجازی را با بهترین کیفیت ممکن اجرا کنند. بنابراین در بین مدلها و پیکربندیهایی که انتخاب میکنید، باید بهترین صفحه نمایش لپ تاپ که برایتان ممکن است را انتخاب کنید. رم این دستگاه بین 8 تا 16 گیگابایت حافظه دارد که سرعت مناسبی را به سیستم شما میدهد. میانگین حدودی قیمت این مدل لپ تاپ بین ۴۳ الی ۴۵ میلیون در بازار ایران می باشد که در فروشگاه ایدوکالا به مبلغ ۴۳ میلیون ارائه میگردد .

این لپ تاپ دارای پردازنده چهار هستهای Intel i7 همراه با 16 گیگابایت رم است تا بتواند تمام وظیفه شما را انجام دهد و برای ذخیره سازی ، این لپ تاپ دارای 256 گیگابایت سریع SSD و HDD جادار 1TB است. اما در مواردی که بالاترین تنظیمات گرافیکی برای انجام بازیها را میخواهید باید کمی بیشتر هزینه کنید و به سراغ محصولات بالارده Nvidia و AMD بروید. در بازه ی 25 تا 30 میلیون تومان، اوضاع خرید بهترین لپ تاپ برای گیمینگ بهتر می شود و می توانید لپ تاپی بخرید که بازی های زیادتری با تنظیمات گرافیکی بهتر و قدرتمندتر اجرا کند؛ ولی متأسفانه نمی توانید لپ تاپ گیمینگ فوق العاده ای حتی با این قیمت هم تهیه کنید که همه ی گیم پلی های جدید را با بهترین سطح تنظیمات گرافیکی و به آسانی اجرا کند.

از مهمترین مزایای این لپ تاپ میتوان به کیفیت ساخت بالا و طراحی متفاوت و زیبا، سخت افزار بسیار قدرتمند و همه کاره، قابلیت ارتقا، فرم فکتور متفاوت، پردازنده مرکزی نسل هشتم 6 هستهای، پردازنده گرافیکی قدرتمند، کیبورد RGB و صفحه نمایش 144 هرتزی اشاره کرد. اگر اصراری به اجرای بازیها با بالاترین کیفیت ممکن ندارید، میتوانید به سراغ لپتاپهایی با کارتهای RTX 3050 یا RX 5500M باشید. افرادی که کارهای زیادی برای انجام دادن ندارند، ممکن است متوجه تفاوت بین پردازندههای Core i5 و Core i7 نباشند؛ اما حتی افراد آماتور و نیمه حرفهای هم از داشتن بهترین صفحه نمایش لپ تاپ قدردانی خواهند کرد. این لپ تاپ ها دارای رم DDR4 هستند و پهنای باند آنها بین 2933 تا 3200 مگاهرتز میباشد. حال نوبت به آن رسیده تا کمی موشکافانهتر به ویژگیها و مشخصات سخت افزاری لپ تاپ های گیمینگ نگاه کنیم و مشخصات لازم برای قسمتهای مختلف را بیان کنیم تا مثل یک حرفهای اقدام به خرید کنید. لپتاپهایی با این کارتهای گرافیک بسته به مشخصات دیگر مثل رم و پردازنده و غیره بالای ۶۰ میلیون تومان هستند.

به عبارتی میتوان گفت سی پی یو همان مغز لپ تاپ است و شرکتهای سازنده آن برای اینکه CPU عملکرد مناسبی داشته باشد هر ساله بروزرسانیهایی را برای آن بهترین لپ تاپ گیمینگ 2022 ارائه میدهند. هر چند که اگر به دنبال خرید نوت بوک گیمینگ دل هستید میتوانید به Alienware Area-51m نیز نگاهی بیندازید. بیشتر لپتاپهای گیمینگ با رزولوشن ۱۰۸۰p و رفرش ریت ۶۰ هرتز عرضه میشوند که برای بسیاری از گیمرها کافی است. تحت هیچ شرایطی یک لپتاپ گیمینگ با رزولوشن پایینتر از ۱۹۲۰×۱۰۸۰ خریداری نکنید. این افزایش قیمت باعث شد که قیمت لپ تاپهای گیمینگ نیز افزایش یابد. معمولاً حافظه SSD در این موارد به عنوان درایو بوت عمل میکند. در این دستگاه، خبری از هارد مکانیکی نبوده و در عوض، سازندگان حافظه حالت جامد (SSD) با ظرفیت 512 گیگابایت بهره بردهاند که میتواند سرعت کار کردن با سیستم را تا حد زیادی افزایش دهد. شما میتوانید دو پنجره در اندازه کامل را در کنار یکدیگر با 1920 پیکسل افقی جای دهید، اما واقعا نمیتوانید این کار را تنها با 1366 نقطه انجام دهید. اکثر لپتاپها دارای صفحه نمایش با وضوح پایین 1366×768 پیکسل هستند که محتوای کمتری را نسبت به پنلهای با وضوح بالا و حداقل 1920×1080 پیکسل نشان میدهند. نمایشگرهای لمسی به خودی خود در لپتاپها قابلیت بدی نیستند اما این نوع نمایشگرها واقعا کاربردی خاصی در یک لپتاپ گیمینگ ندارند و بیشتر عمر باتری را هدر میدهند و سبب میشوند نمایشگر بیش از حد تار شود.

در نظر داشته باشید که هر دو لپتاپ میتوانند اکثر بازیهای روز را با رزولوشن Full HD و نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کنند؛ البته در بازیهای سنگین باید تنظیمات گرافیکی را کمی کاهش دهید. مشاوره خرید لپ تاپ یکی از مهم ترین مواردی است که هر فردی که قصد خرید لپ تاپ را دارد باید به آن توجه کند. متنها بجز لپ تاپ لنوو گیمینگ بقیه لپ تاپ ها تقریبا در گرافیک هم یکسان هستند. حالا مشکل این اندازهی بزرگ اینه که اگه کیس شما کوچیک باشه هوا داخل اون خوب جریان پیدا نمیکنه و باعث میشه قطعات شما زودتر داغ بشن از طرف دیگه اگه از کارت گرافیک بزرگ برای بعضی مادربردهای کوچیک مثل Mini-ITX استفاده بشه دیگه جایی واسه قطعات دیگه باقی نمیمونه. تنها مشکل ما با این لپتاپ این است که RTX 3080 در این شاسی به شدت محدود میشود. پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. در ضمن اگر سوالی یا پیشنهادی دارید، پیشنهاد میکنم آن را با ما در میان بگذارید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهیم. صفحه کلید لپتاپ گیمینگ باید در راحتترین حالت ممکن و به صورت ارگونومیک طراحی شده باشد.

هردوی این لپتاپها از پردازنده گرافیکی انویدیا RTX 3060 بهره برده و ظرافتی چشمگیر و نرخ نوسازی بالا را ارائه میدهند. اما اگر به RTX 3060 یا بالاتر رسیدید میتوانید از ۱۶ یا حتی ۳۲ گیگابایت رم هم استفاده کنید. در حالی که بعضی از بازیهای معمولی با استفاده از CPU قابل اجرا هستند، اما اکثر بازیهای سنگین و گرافیکی برای اجرا نیاز به GPU دارند. ازاینرو بهترین گزینه برای علاقهمندان به بازیهای کامپیوتری است. البته اگر بخواهید میتوانید لپتاپهایی با کارتهای گرافیک نسل قبل مثل RTX 2070 یا RTX 2080 را هم مدنظر قرار دهید که قیمت کمتری دارند و همچنان برای اجرای بازیها با رزولوشن ۴K گزینه مناسبی به حساب میآیند.

علاوه بر این کارت گرافیک RTX 3060 را هم میتوانید مدنظر داشته باشید که قدرت بیشتری از این دو کارت دارد. اما در سوی دیگر و دربین محصولات AMD کارت گرافیک RX 6700M با وجود اینکه به اندازه RTX 3060 قدرتمند نیست اما کارتان را راه میاندازد. برند HP: شاید دنیای لپتاپهای HP و گیمینگ همخوانی زیادی نداشته باشند، اما این شرکت با سری Omen پیشرفت زیادی کرده و توجه بسیاری از گیمرها را به خود جلب کرده است. برند Acer: کمپانی ایسر ترکیبی از نوتبوکهای مقرون به صرفه مانند Aspire VX 15 و لپتاپهای ایدهآل مثل Predator 21 X را به گیمرها پیشنهاد میکند. این شرکت زیر مجموعه کمپانی Dell است. این شرکت باید به منظور بهبود رتبه خود در دنیای لپ تاپهای مختص بازی، کیفیت کیبوردها و اسپیکرهای محصولاتش را افزایش داده و گارانتی بهتری به کاربران ارائه کند. پردازنده Ryzen 9 5900HX به همراه 32 گیگابایت رم و یک ترابایت حافظه SSD از نوع پرسرعت M.2 Nvme یعنی همهچیز برای اجرای بازیهای سنگین در بالاترین کیفیت فراهم شده است.

در نهایت به سراغ حافظه میرویم، لپ تاپها معمولا از یک حافظه داخلی و یک حافظه رم بهره میبرند که این حافظهها بسته به مدل لپ تاپ میتواند انواع مختلفی داشته باشد. اما اگر میتوانید و بودجه آن را دارید توصیه ما این است که به سراغ حافظه رم ۱۶ گیگابایتی بروید. در ادامه نوشتار لیست قیمت بهترین لپ تاپ های گیمینگ امروز 30 دی 1400 همراه ما باشید. لپ تاپ گیمینگ جدید لنوو یعنی Legion 7i نسل 6 که در سال 2021 معرفی و عرضه شده، یکی از برترین لپتاپ های مخصوص گیم Lenovo و حتی جزو بهترینها در رقابت با سایر برندهاست.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار