سگ رباتیکی که در موزه‌ها آثار هنری را نقد می‌کند

سگ رباتیکی که در موزه‌ها آثار هنری را نقد می‌کند، اسم این سگ رباتیک A.I.C.C.A, یا سگ منتقد هوش مصنوعی است. این سگ شبیه یک تریر پشمالو است که به جای یک چشمش یک دوربین کار گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  بسیاری از موزه‌ها از ربات‌ها برای ارائه یک تجربه سه بعدی‌تر و متعامل‌تر به بازدیدکننده‌هایشان استفاده می‌کنند. در حالی که برخی از موزه‌ها از ربات‌های انسان نمای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، موزه Colección SOLO شهر مادرید از یک سگ رباتیک برای این منظوراستفاده کرده است.

اسم این سگ رباتیک A.I.C.C.A, یا سگ منتقد هوش مصنوعی است. این سگ شبیه یک تریر پشمالو است که به جای یک چشمش یک دوربین کار گذاشته شده است.

این اولین باری نیست که کلینگرمن از هوش مصنوعی در فعالیت هنری خود استفاده کرده است.

این ربات بعد این نقد‌ها را روی صفحات کاغذ پرینت می‌گیرد و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. یک هنرمند خیابانی اسپانیایی به نام گریپ فیس خیلی مشتاق بود بداند که این سگ رباتیک چه نظری درباره نقاشی اش به نام «من قربانی برچسب‌های اجتماعی هستم» (۲۰۲۲) دارد. چرا که نقد‌های این سگ وام گرفته از ده‌ها هزار قطعه دانشی است که به خورد این ماشین داده‌اند و آن را به یک ابزار بسیار مطلع تبدیل کرده‌اند.

 


منبع: https://ana.press/fa/news/856054/%D8%B3%DA%AF-%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF

مانند هر بیننده دیگری، این سگ می‌تواند به اختیار خود مقابل یک نقاشی یا یک مجسمه بایستد تا بهتر آن را تماشا و ارزیابی کند و همین طور آنالیزش کند. این چیزی است که باعث منحصر به فرد شدن این سگ رباتی می‌شود. الگوریتم‌های پیچیده‌ای مانند chatGPT این ربات را قادر می‌سازند تا درباره آثاری که نظرش را جلب کرده اند نقد بنویسد.

مبدعش، یک هنرمند آلمانی به ماریو کلینگرمن، آن را روی یک جور اسکیت بورد برقی سوار کرده است تا آن بتواند در اتاق‌های مختلف موزه برود و مانند هر بیننده دیگر از آثار هنری بازدید کند.

موزه‌ها فضای جدیدی برای جولان ربات‌ها

او پیشتر نیز از این فناوری برای تولید خاطرات عابر پیاده (۲۰۱۹)، اثری که به قیمت ۴۰ هزار پوند در حراجی ساتربی لندن در سال ۲۰۱۹ فروخته شد، استفاده کرده بود.