مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی


مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور مدیران وزارتخانه و فعالان و کنشگران میراث فرهنگی برگزار شد.

مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی  **  (خبر آفیشی)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ علی دارابی معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم گفت: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان و همین طور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال، معادل ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

 

دارابی افزود: سنت گرامی‌داشت «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» که با اهتمام شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی «ایکوموس» شکل گرفته، فرصت مهمی است برای یادآوری «حفاظت از میراث‌فرهنگی» و «کارکردهای آن» در جهان پر چالش امروز است.

 

او ادامه داد: در سالیان اخیر گفتمان، شعارها و پیام‌های جهانی انتخاب شده برای این روز، نمایانگر کشاکش و درگیری جوامع بشری با تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی است و در این مواجهه و چالش لازم است از یک سو میراث گذشتگان را حفظ و صیانت کنیم و از سوی دیگر با تکیه بر این منابع و با خوانش آن این منابع ارزشمند را برای بهبود و کیفیت بخشیدن به زندگی امروز به کار ببندیم.

 

معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: چالش‌های جهان معاصر چه ناشی از بحران‌های طبیعی و چه ناشی از تعارض‌های اجتماعی و خصومت‌ها باشد، تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی و بناها و محوطه‌های تاریخی است و از این رو باید در تأسی از راهبردهای جهانی، برنامه‌ها و اولویت‌های پیشگیرانه و حفاظت گرایانه برای آن اتخاذ شود.

 

او افزود: در نزاع‌هایی که انجام می‌شود، یکی از نگرانی‌های جهانی، شیوه حراست و صیانت از بناها و محوطه‌های تاریخی است. در جنایتی که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داد، تخریب برخی از بناهای تاریخی نیز رخ داد و وزیر میراث فرهنگی ایران بر این اساس، نامه‌ای را برای مجامع جهانی از جمله دبیرکل یونسکو، ارسال و خطر نابودی آثار فرهنگی‌تاریخی ۵ هزارساله در فلسطین را یادآوری کرد.

 

دارابی تاکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم عزم جدی برای توسعه حفاظت از آثار را در دستور کار قرار داده است.

 

معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره آخرین آمار ثبت بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور گفت: بنابر آخرین آمارها، تا کنون ۳۴ هزار و ۴۳۷ اثر ثبت ملی شده اند که از این میان ۲ هزار و ۵۹۴ شیء، ۱۴ هزار و ۷۳۰ بنا، ۲۱ بافت شهری، ۱۸۳ بافت روستایی، ۱۹ هزار و ۵۹۳ تپه و محوطه تاریخی را شامل می‌شود.

 

او در پایان با اشاره به کثرت و تنوع میراث ثبت شده ملی، بر کمبود منابع مالی برای نگهداری و مرمت میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی به ازای هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان و همین طور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال، معادل ۹۰۰ هزار تومان بوده است، لذا واقعاً انسان حیرت می‌کند این همه عظمت تاریخی و تمدنی چگونه با کمترین بودجه باید نگهداری، حفظ و مرمت شود.

 


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/4207410/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%86%D8%A7%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B7%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C