اجرای طرح‌های آبخیزداری در گرو اعتبارات است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پارک آبخیز جهانبین که فاز اول آن با اعتبار دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرا شده دارای حجم کاری حدود یک هزار مترمکعب است.

اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان چهارمحال و بختیاری

وی افزود: ۱۱۰ بند خاکی، بیش از سه هزار سازه سنگی ملاتی و یک پارک آبخیز در هفشجان اجرا شده و در حال استفاده است.

وی گفت: اثربخشی طرح‌های آبخیزداری به اقلیم بستگی دارد که اگر شرایط مناسب و بارش‌ها زیاد باشد، طرح‌های آبخیزداری در لحظه تأثیرات خود را نشان داده است و در درازمدت نفوذپذیری آن در سفره‌های زیرزمینی ظهور می‌یابد.


منبع: https://www.imna.ir/news/617557/%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%A8%D8%AE%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

احمدی تاکید کرد: شرایط حاکم بر شهرستان بروجن در حوزه آبخیزداری به گونه‌ای است که به تغذیه آبخوان دشت‌های مرجن، فرادنبه، نقنه و دیگر دشت‌ها باید توجه ویژه‌ای داشت به همین منظور ۱۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان برای امسال در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، ادامه داد: در سنوات گذشته در شهرستان‌های اردل، کوهرنگ، شهرکرد، بن و لردگان چندین پروژه آبخیزداری و پخش سیلاب اجرا شده و پس از تخصیص اعتبارات امسال برنامه‌های متنوع آبخیزداری در استان اجرا می‌شود.

وی گفت: فلسفه فعالیت‌های آبخیزداری کمک به حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و هدررفت روان‌آب‌های فصلی است که یکی از اثرات مهم آن کمک به حوزه‌های زیردست و جلوگیری از ورود رسوبات به پشت سدهای بزرگ است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون نیز در این شهرستان ۵۰ هزار هکتار از اراضی با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان مورد مطالعه تفصیلی و اجرایی قرار گرفته است.

اجرای طرح‌های آبخیزداری در گرو اعتبارات

وی اضافه کرد: از محل اعتبارات سفر ۲۷۰ میلیارد تومان برای یک دوره سه ساله برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده شد که منتظر تخصیص سال اول آن هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر احمدی امروز _دوشنبه شانزدهم آبان‌ماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ۷۵۰ هکتار از سطح استان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مورد مطالعه تفصیلی و اجرایی قرار گرفته است که بعضی از مطالعات نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی دارد.

احمدی تصریح کرد: کمک به آبخوان دشت‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی که موجب نفوذ آب در زمین و جلوگیری از هدررفت آب می‌شود و کنترل سیلاب‌ها و مهار کردن آب‌های طغیانی در فصل بارندگی از دیگر اثرات طرح‌های آبخیزداری است.

اثربخشی طرح‌های آبخیزداری به اقلیم بستگی دارد