امین تارخ درگذشت

مرحوم تارخ در سال ۱۳۷۴ و در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر به خاطر بازی در فیلم «ماه و خورشید» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکل مرد شده بود.  او در هجدهمین جشنواره تئاتر فجر نیز به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به عنوان یکی از کارگردان‌های هنری حضور یافت و در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت لوح افتخار «هنرمند ملی» شد. 

زنده‌یاد تارخ متولد مرداد 1332 در شیراز و دارای مدرک  کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی و از پیشگامان آموزش بازیگری در ایران بود. وی همچنین از اواخردهه پنجاه کاربازیگری در سینما و تلویزیون را آغاز کرد که حاصل این چهار دهه فعالیت، همکاری با کارگردانان بزرگی نظیر بهرام بیضایی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، داود میرباقری، مسعود کیمیایی، محمدعلی نجفی، سیروس الوند، پوران درخشنده و سیروس مقدم بود.

بازی در فیلم‌های سینمایی مرگ یزدگرد، پاییزان، سرب، مادر، پرنده کوچک خوشبختی، مجسمه، ماه و خورشید، سارا و رئیس از جمله آثار برجسته این بازیگر فقید کشورمان است. سریال‌های بوعلی سینا، معصومیت از دست رفته، شیخ مفید، آقازاده، اغما، هفت‌سنگ، خسته‌دلان، آپارتمان و شیخ مفید نیزاز جمله مجموعه‌های تلویزیونی است که زنده‌یاد تارخ در آنها ایفای نقش کرده است.

 به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، امین تارخ بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون که از ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی بود ظهر امروز شنبه دوم مهر ۱۴۰۱ درگذشت.

بر اثر بیماری قلبی؛

انتهای پیام/4104/


منبع: https://ana.press/fa/news/806959/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AE-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AAامین تارخ بازیگر صاحب‌نام سینما و تلویزیون در ۶۹ سالگی درگذشت.

خبرگزاری آنا درگذشت این بازیگر فرهیخته را به جامعه هنری و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید.