جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا اردیبهشت + جزئیات کارنامه بارش‌های فروردین ۱۴۰۳

بارش هفته سوم در زاگرس میانی و مناطق محدودی از دامنه شمالی البرز میانی بیش از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود، بارش هفته چهارم در دوسوم شمالی کشور و بخش‌های محدودی از مناطق کوهستانی استان کرمان در محدوده نرمال تا بیش از آن و در سایر مناطق گرایش به نرمال دارد.

جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی نشان می‌دها بارش تا بیست‌وششم فروردین در سواحل خزر، شمال غرب، زاگرس میانی و شمالی، مناطقی از شمال شرق، شرق و جنوب شرق بیش از نرمال و برای سایر مناطق کمتر از نرمال است.

طی هفته دوم آینده، بارش در یک سوم شمالی کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال است که بارش انباشته در بخش‌هایی از زاگرس میانی با احتمال ۵۰ تا ۷۵ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

بر همین اساس، دمای هوای هفته چهارم در مرکز و شرق کشور متعادل می‌شود و انتظار می‌رود دمای هوا در هفته‌های پنجم و ششم در محدوده نرمال در نوسان باشد.


منبع: https://www.imna.ir/news/744054/%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%85%D8%A7-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87

بارندگی در سایر استان‌ها کمتر از حد نرمال بوده است و در این زمینه هرمزگان بدترین وضعیت را تجربه می‌کند، چراکه ۵۸.۱ درصد کمتر از حد نرمال طی سال آبی جاری بارش دریافت کرده است.

از ابتدای سال جاری تا بیست‌وسوم فروردین به‌طور میانگین ۱۵۰.۲ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به میانگین بلندمدت (۱۸۹.۳ میلی‌متر) با کاهش ۲۰.۷ درصدی بارش روبه‌رو هستیم.

جدیدترین نقشه‌های پیش بینی دمای هوای کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی نشان می‌دهد میانگین دمای هوا تا بیست‌وششم فروردین در دو سوی البرز، شمال شرق، بخش‌هایی از مرکز و شرق کشور بین یک تا دو درجه کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال در نوسان خواهد بود.

دمای هوای هفته دوم در یک سوم شمالی، شمال غرب و زاگرس شمالی در محدوده نرمال تا دو درجه بیش از آن و برای سایر مناطق یک تا پنج درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است که بیشترین کاهش (بین سه تا پنج درجه) برای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و جنوب خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود، دمای هوای هفته سوم در یک‌سوم شمالی کشور نرمال و در سایر مناطق بین یک تا دو درجه کمتر از نرمال خواهد بود.

استان تهران نیز از جمله استان‌هایی است که با کم‌بارشی روبه‌رو بوده است، در حالی که میانگین بارش تهران در بلند مدت ۲۰۷.۴ میلی‌متر است، اما در سال آبی جاری تنها به‌طور میانگین ۱۲۹.۹ میلی‌متر بارش دریافت کرده است که نشان‌دهنده کاهش ۳۷.۳ درصدی بارش در این استان است.

وضعیت دما و بارش کشور تا پایان اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی طی هفت روز گذشته منتهی به بیست‌وسوم فروردین‌، ۷.۷ میلی‌متر بارش در این بازه زمانی دریافت شده که این میزان در بلندمدت ۶.۲ میلی‌متر است و ۲۴.۵ درصد بارش بیشتر در این بازه زمانی دریافت شده است.

جدول اطلاعات پهنه‌ای بارش استان‌ها از ابتدای سال آبی جاری (یکم مهر سال گذشته) نشان می‌دهد تنها استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، خوزستان و کردستان، کرمانشاه و همدان نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری دریافت کرده‌اند که این میزان برای آذربایجان غربی ۱۲.۹ درصد، اردبیل ۲.۹ درصد، خوزستان ۲.۴ درصد، کردستان ۴.۶ درصد، کرمانشاه ۸.۸ درصد و همدان ۹.۱ درصد است.

از ابتدای ماه جاری منتهی به بیست‌وسوم فروردین‌، در کشور به‌طور میانگین ۲۶ میلی‌متر بارش ثبت شده، در حالی که میزان آن در بلندمدت ۲۷.۸ میلی‌متر است، در نتیجه ۶.۴ درصد با کاهش بارش نسبت به بلند مدت روبه‌رو بوده‌ایم.

بارش هفته‌های پنجم و ششم در نوار جنوبی کشور گرایش به کمتر از نرمال دارد و برای سایر مناطق در محدوده نرمال برآورد می‌شود.

نوسان دمای هوای کشور در محدوده نرمال و کمتر از آن