به گفته این نویسنده مطالعات متعددی درخصوص عطار انجام شده از جمله کتابشناسی عطار به قلم سهیلا عقیلی که توسط نشر ترفند چاپ شده و میتواند اطلاعات خوب و جامعی به خواننده انتقال دهد.
وی افزود: نمونه آن مطالعات هلموت ریتر در کتابی تحت عنوان «دریای جان» است که این پژوهشگر آلمانی به صورت ویژه اطلاعات ارزندهای در خصوص عطار ارائه میدهد و این نشان میدهد عطار در فراتر از مرزهای ایران نیز شناخته شده است.
مدیر نشر ترفند به آماده سازی کتب پنجه آفتاب با هدف معرفی هر چه بیشتر شعرای فارسی زبان اشاره کرد و افزود: در پنجه اول فردوسی، مولانا، خیام، سعدی و حافظ مورد بررسی قرار گرفته و به سوالات پیرامون آنها پاسخ داده شده که طی ماههای آینده چاپ میشود.
وی با ذکر مثالی به کتیبه داریوش اشاره کرد و افزود: اینکه در این کتیبه آمده که اوست که شادی را به انسان عطا کرد، به دیرینگی آموزههای ما در شاد زیستن اشاره دارد و همین مهم تأکید دارد که در مقابل خیر و شر و زشت و زیبا و در مقابل زیانبخش و سودمند باید شاد باشیم.
سرامی در تشریح مهمترین مضامین اخلاقی و عرفانی مورد تأکید عطار تصریح کرد: اضداد در حین ستیز با هم یگانهاند و تأکید عطار بر این است که هر دو در کنار هم مورد نیاز است.اینکه میگوید عشق را با کفر و ایمان چه کار ، در واقع تأکید دارد که وقتی سخن از عشق گقته میشود تفاوت اضداد از بین میرود.
وی با اشاره به سالها تدریس منطقالطیر گفت: به عنوان مثال مطرح است که خداوند پیامبرانی که دوست داشته عذاب داده و همین باور که انسان محبوب خدا بیشتر عذاب میکشد، در فرهنگ و ادبیات ما نیز دیده میشود.
پنجههای آفتاب در راه است
کتب وی شامل الهینامه، اسرارنامه، مصیبتنامه، تذکرهالاولیا، منطقالطیر، جواهرنامه، خسرونامه، مختارنامه، پندنامه، اشترنامه، نزههالحجاب، بیانالارشاد، سی فصل، هیلاجنامه و وصلتنامه است و در سبکهای مثنوی، نثر، غزل و رباعیات شعر میسروده است.
وی افزود: به تعبیر عطار تمام کائنات هوشمند هستند و زمین به عنوان مثال هوشمند است و میداند که وقتی هسته خرمایی در آن قرار داده شد، درخت خرمایی به بار آورد.
وی افزود: خیام توصیه میکند که به حال توجه کنیم و همین توصیه از سوی عطار نیز مورد توجه و تأکیداست. این شاعر نیز به مانند خیام و مولانا تناقض را قبول دارد و در کائنات خیر و شر را لازمه دنیا میداند.
شعر کلاسیک کهنه نمیشود
سخن است و در این سخن سخن است
به گفته این پژوهشگر این موضوع در اشعار عطار هم صدق میکد و اندیشههای وی در ادبیات و فرهنگ ما جاری و ساری است. به طوریکه عطار در فرهنگ ایرانی زیسته و تحت تاثیر فرهنگ ایران باستانی است.
وی به دست سربازان مغول کشته شد و تمام آثار وی سوزانده شد و آثاری که در دست است آثاری است که قبل از حمله مغول به سایر شهرها برده شده بود.
وی با تأکید به اینکه از قرن پنجم به بعد شعر فارسی در دنیا رواج بیشتری یافته است، اضافه کرد: این رواج به حدی است که امروز در کشورهایی که زبانشان فارسی نیست مانند هندوستان در انجمنهای ادبیشان شعر فارسی خوانده و بررسی میشود.