فعال کردن شعب انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در استان‌ها/بزرگداشت آیت‌الله مرعشی برگزار می‌شود

** ساخت بناهای یادبود بزرگان در کشور مقصد 

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/812513/%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B4%D8%B9%D8%A8-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%81%D8%A7%D8%AE%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%B9%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF

وی در پایان در پاسخ به اینکه چه بزرگداشت‌هایی در نظر دارید؟ تصریح کرد: بزرگداشت آیت الله مرعشی نجفی، بزرگداشت علامه شیخ محمد تقی شیخ شوشتری صاحب قاموس الرجال از برنامه‌های مهم پیش روی انجمن است.

** تشریح رسالت جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

وی با بیان اینکه هیات امنا طبق مصوبه اعضای هیات مدیره را منصوب کرد، ابراز داشت: مهدی محقق، حسن بلخاری، حجت الاسلام خسرو پناه و مهدی جمالی نژاد اعضای هیات مدیره هستند.

وی در این راستا ادامه داد: مسئولیت‌های انجمن بویژه در امر ساخت و ساز و مرمت بنا‌های یادبود که کمرنگ شده بود در حال احیا شدن است، این کمرنگی شاید بخاطر مسائل مالی بود، اما در حال حاضر از مواردی که پیگیر آن هستیم  و از فروردین امسال در نامه وزیر ارشاد به رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفت، احیای این مسئولیت است تا در ساخت و ساز ابنیه‌ها مستقیم حاضر شویم.

** برگزاری بزرگداشت آیت الله مرعشی و بزرگداشت علامه شیخ محمد تقی شیخ شوشتری

شالویی با اشاره به حکم وزیر ارشاد برای مسئولیتش در انجمن آثار و مفاخر و تاکید او برای چند مطلب ابراز داشت: ۱- برگزاری شایسته آیین بزرگداشت و تکریم و تجلیل از مفاخر این مرز و بوم، ۲- برنامه ریزی برای همکاری مشترک با  کشور‌هایی که در خصوص گرامیداشت برخی از مفاخر بدلیل تعلقات آن‌ها اعلام آمادگی و ابراز علاقه می‌نمایند، ۳-چاپ و انتشار آثار برجسته مفاخر، ۴- تلاش برای احیای کلیه مسئولیت‌های انجمن بویژه در امر ساخت و ساز و مرمت بنا‌های یادبود؛ از جمله موارد مورد تاکید وزیر ارشاد است.

وی به فعال کردن شعب انجمن مفاخر در استان‌ها اشاره کرد و بیان داشت: آذربایجان غربی و اصفهان دو استانی هستد که اعضای انجمن‌هایشان مشخص شده و قرار است بر وسعت فعالیت‌ آنها افزوده شود. نکته مهم این است که در این انجمن‌ها مسئولین عالی رتبه استانی حضور دارند. این انجمن‌ها ابتدا به معرفی مفاخر استان خود می‌پردازند و بعد در بعد کشوری فعالیت دارند و قرار است ورودی شهرهایشان نیز با نام مشاهیر آن نقطه نامگذاری شود.

** احیای امر ساخت و ساز و مرمت بنا‌های یادبود بزرگان کشور

** فعال کردن شعب انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در استان‌ها

وی به معرفی مشاهیر اشاره کرد و بیان داشت: قرار است بنا‌ها و آرامگاه‌های افراد مشهور که شناخته شده نیست، مثل وحشی بافقی شناسایی و معرفی کامل شود و بنای یادبودی در زادگاه این بزرگان بسازیم.

محمود شالویی رییس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به تشریح رویکرد‌های جدید انجمن پرداخت و ابراز داشت: در دور جدید تغییراتی در هیات مدیره انجمن ایجاد شد، اعضای هیات مدیره با توجه به تصویب و تایید هیات امنا فعالیت خود را آغاز کردند، در هیات امنا سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم و میراث فرهنگی عضویت دارند. البته چند عضو حقیقی در هیات امنا هم فعالند همانند، غلامعلی حدادعادل، علی اکبر ولایتی، مهندس میرسلیم، صدرالدین شریعتی و مخبردزفولی از آن جمله‌اند، در راس این افراد هم آقای رئیس جمهور رئیس هیات امناست.

رییس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه نخستین جلسه شورای علمی انجمن مفاخر به تازگی برگزار شد، افزود: در شورا رویکرد‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای انجمن صورت می‌گیرد.

شالویی بخش دیگر سخنانش را به تهیه و انتشار زندگینامه عالمانی که در اعتلای ایران نقش داشته‌اند، اختصاص داد و گفت:مبادله اطلاعات و همکاری با موسسات فرهنگی و کتابخانه‌های کشور و تکمیل فهرست مجموعه‌های نفیس فرهنگی و نسخ خطی از وظایف ماست.

رییس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور به تشریح اقدامات جدید انجمن پرداخت و گفت: فعال کردن شعب انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در استان‌ها و بزرگداشت بزرگانی چون آیت‌الله مرعشی از جمله برنامه‌های مهم در دستور کار است.

رییس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تشریح کرد؛

این مقام مسئول با بیان دیگر وظایف انجمن متبوعش خاطر نشان کرد: یکی از کار‌ها در دوره جدید فعالیت‌ها این است که برخی مفاخر که قبورشان در خارج از کشور است همانند «سهروردی» که در حلب سوریه است یا «بیدل دهلوی» که در هند است، اما از مفاخر ما به شمار می آیند برای آن‌ها هم برنامه داشته باشیم؛ بر این اساس قرار است یا بنا‌های یادبودشان را در کشور مقصد احداث کنیم و یا در کشور خودمان بنای یادبود بسازیم.