مردم به سمت مطالعه «کتاب‌های ساندویچی» می‌روند

وی افزود: باید شرایطی فراهم کرد که مطالعه به عادت تبدیل شود. جامعه‌ای موفق و باسواد تلقی می‌شود که میانگین سطح مطالعه در آن، بالاتر ازمیانگین سطوح دیگر باشد. کتاب رسانه‌ای ماندگار، مانا، جریان‌ساز و دارای پیشینهای کهن برای افزایش دانش بشری است. کتاب گنجینه‌ موفقیت، آگاهی، تجربه و چراغ آیندگان در همه حوزه‌هاست، ولی متأسفانه مطالعه به دلایل متعدد ازجمله ورود به فضای مجازی، دچار خُسران شده است.

مدیرکل ترویج و سواد رسانه معاونت مجازی صداوسیما؛

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، رسول شکری‌نیا؛ مدیرکل ترویج و سواد رسانه معاونت مجازی سازمان صدا و سیما و مدیر شبکه سپهر بیان کرد: موسسات انتشاراتی نیازمند نوآوری برای تشویق نسل جوان به کتابخوانی هستند.

مدیرکل ترویج و سواد رسانه معاونت مجازی سازمان صدا و سیما همچنین گفت: ما در خوانش کتاب‌ها مشکل داریم. هم کتاب‌های حجیم و عمیق که عمدتاً کتاب‌های دانشگاهی هستند، مورد کم‌مهری قرار می‌گیرند و عموما سرسری مطالعه می‌شوند و هم در حوزه چکیده‌نویسی کتاب‌ها، کم‌کاری شده است. ذائقه مردم به مطالعه مینیمالی عادت دارد. شاید در این شرایط تولید کتاب‌های صوتی و الکترونیکی در کنار کتاب‌های فیزیکی به‌عنوان یکی از راهکارها تلقی شود. 

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

مدیر شبکه سپهر گفت: ذائقه مردم به سمت مطالعه متون کوتاه و «کتاب‌های ساندویچی» در حال حرکت است و کمتر به خواندن محتواهای ماندگار و عمیق که نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه است، رغبت دارند.

وی بیان کرد: باید فعالان حوزه نشر را حمایت و تشویق کرد. تولید کتاب در جامعه ما، وضعیت بدی ندارد و تنوع و تعدد کتاب‌ها خوب است. به‌عبارتی علیرغم مشکلات حوزه نشر، تعداد عناوین منتشر شده قابل توجه است. ولی خواندن همین کتاب‌ها هم نیازمند برنامه‌ریزی است.

 

مدیر شبکه سپهر گفت: علیرغم اینکه اهل مطالعه کم نداریم، ذائقه مردم به سمت مطالعه متون کوتاه و «کتاب‌های ساندویچی» در حال حرکت است و کمتر به خواندن محتواهای ماندگار و عمیق که نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه است، رغبت دارند.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/814990/%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%DB%8C%DA%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF

شکری‌نیا ادامه داد: فرهنگ‌سازی در این عرضه علیرغم تلاش‌های دستگاه‌های مختلف، همچنان نیازمند تقویت است. باید جامعه را به سمت مطالعه عمیق سوق داد. ما نیازمند نوآوری در خوانش، معرفی و رفتار با کتاب هستیم. ادبیات رفتاری ما، با کتاب شایسته نیست. باید کتاب را به‌عنوان مرجع همیشه مورد توجه قرار داد.