** در حوزه پژوهش چه فعالیتهای کاربردی در این مدت صورت گرفته است؟
نخست تلاش کردیم ومیکنیم که در حوزه مباحث مفهومی و نظری، ادبیات علمی موجود در خصوص مسائل مربوط به کتابخانههای عمومی مثل مفهوم «کتاب»، «خواندن»، «مطالعه»، «کتابخانه عمومی» و «خدمات کتابخانههای عمومی» را بازتعریف کنیم و خط اطلاعاتی تازهای به پژوهشهای حوزه کتابخانه اضافه کنیم. لازمه اجرای این ایده، توجه به موضوعات پژوهشی نیازمحور است؛ بنابراین و در همین راستا فعالیتهایمان را در قالب چهار دسته «پژوهش»، «ارتباطات علمی»، «انتشارات علمی ـ پژوهشی» و «آموزش» سامان دادهیم. این دستهبندی چهارگانه البته ارجاع به تشکیلات اداری و سازمانی اداره کل پژوهش نهاد نیز دارد.
تلاش میکنیم پژوهشهایمان اعتنا به مسائل کتابخانههای عمومی داشته باشد و حلقههای مفقوده تحقیق در باب کتابخانههای عمومی را پُر کنند. پژوهشهای ما باید به نیازهای واقعی کتابخانه توجه داشته باشد؛ یعنی، به اصطلاح، مسئلهمحور و کاربردی باشد، نه اینکه محصولش فقط انباشت دانش و تولید علم باشد، بلکه گرهی از مشکلات پژوهشی در حوزه کتابخانههای عمومی و در نهایت کشور را باز کند. در یک کلام پژوهشهای ما باید به حوزه عمومی چشم داشته باشد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، در یک جامعه علمی همانند دانشگاه، کتابخانه به عنوان قلب آن جامعه عمل میکند و وظیفه خدمترسانی و هماهنگی بخشهای دیگر آن را بر عهده دارد. کتابخانههای عمومی نیز از پژوهشهای بشری بیبهره نبوده و در واقع اوجگیری و پیشرفتهای همه جانبه تحقیقات بشری دستمایهای برای رونق روزافزون کتابخانهها بوده است. در ارتباط با فعالیتهای آموزشی و پژوهشی نهاد کتابخانههای عمومی با «دکتر سیدباقر میرعبداللهی» معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانههای عمومی کشور به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
** نکته پایانی؟
«مدرسه تابستانی مهارتهای اطلاعیابی» یکی از این برنامهها بود که امسال به میزبانی شهر تبریز و با حضور ۱۰۰ کتابدار به شکل کارگاهی برگزار شد. دوره آموزشی «مشاوره کتابدار» نیز هر دو سال یک بار برگزار میشود. علاوه بر این «مدرسه الکترونیکی تولید محتوا در فضای مجازی» نیز برای کتابداران با همکاری دانشگاه خوارزمی برگزار شد. در حال حاضر نیز یکی از عمومیترین و مورد نیازترین آموزشها یعنی کمکهای با مشارکت سازمان ملی هلال احمر در تهران و استانهای دیگر برای کتابدارن و کارشناسان در حال برگزاری است.
بنابراین برنامههای آموزشی نهاد رویهای مناسبتی ندارد و از اقدامات مستمر نهاد است. فهرست برنامههای آموزشی به صورت فصلی مرتب و اجرا میشود.
بله، این موضوع دقیقاً بخش سوم وظایف پژوهشی ماست. این فصلنامه علمی ـ پژوهشی با عنوان «تحقیقات اطلاع رسانی کتابخانههای عمومی» منتشر میشود که یکی از حلقههای اتصال ما با دانشگاه و پژوهشهای آن است که اخیرا از رتبه «ب» به «الف» صعود کرده است. این مجله در دوره جدید با ظاهر و محتوایی جدید منتشر میشود. علاوه بر این، با برخی ناشران نیز برای تألیف و ترجمه آثار مرتبط با اهداف فرهنگی نهاد همکاری میکنیم. نهاد تاکنون حدود سی عنوان از این گونه آثار منتشر کرده است که آخرین آن کتابی بود با عنوان «سه استعاره درباره خواندن».
معاون برنامهریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانههای عمومی کشور گفت: اولویت پژوهش برای ما با اعتنا به مسائل کتابخانههای عمومی، نیاز محور و کاربردی بودن و در نهایت نیز توجه به حوزه عمومی است.