رادیو در سوگ شهادت امام محمد تقی(ع)

شبکه رادیویی تهران همزمان با شهادت امام جواد الائمه (ع) ویژه برنامه «سرچشمه» را در قالب مسابقه تقدیم حضور مخاطبان می‌کند. «سرچشمه» با اجرای مسابقه از ساعت ۱۹ تا ۲۰ تقدیم حضور مخاطبان فرهیخته رادیو تهران می‌شود. از جمله بخش‌های این مسابقه می‌توان به سنجش اطلاعات عمومی شرکت کنندگان پیرامون احکام و دوران زندگی امام جواد الائمه (ع) اشاره کرد.

«از چشمه سار سخاوت» از گروه تولید و تامین شبکه رادیویی فرهنگ، یکشنبه۲۸ خرداد ساعت۲۲:۰۰ روانه آنتن می‌شود.

«حرفی از نام تو» ویژه برنامه دیگری است که با موضوع پاسداری و نگهداری از میراث مهربانی و با نگاهی به زندگی امام جواد (ع) ساعت ۱۷:۳۰ پخش می‌شود. «سرچشمه» نیز با موضوع توکل بر خدا در امور ساعت ۲۲:۴۰ از رادیو ایران پخش خواهد شد.

رادیو معارف و بررسی نامه‌های امام جواد (ع)

«باغ ارغوان» ۲۸ و ۲۹ خرداد، با اجرای مریم نشیبا ساعت ۱۵:۰۰ نغمات آیینی و مرتبط با شهادت امام جواد (ع) را پخش می‌کند.

«روشنا» به نویسندگی و گویندگی فاطمه حاتمی، تهیه کنندگی و کارگردانی عطیه گلی، دوشنبه ۲۹ خرداد ماه، ساعت ۷:۳۰ به روی آنتن شبکه رادیویی نمایش می‌رود.

رادیو گفتگو و» سلسله‌ی موی دوست»

امامت امام جواد «ع» و شبهات؛ (شبهه در مفهوم امامت، تردید درباره نسب امام، تردید به سبب سن کم امام، تردید در علم امام، تردید در توانایی امام برای اداره جامعه، درک پایین مردم از مساله امامت، توافق و همراهی عمومی با امامت باطل)، مأمون و خدعه‌ها و عوام فریبی‌ها و تلاش دستگاه عباسی برای تخریب چهره امام (ترور شخصیت) از دیگر موضوعات این برنامه است.

در کنار آیتم‌های کوتاهی که پخش شبکه گفتگو برنامه ریزی کرده در برنامه «سلسله‌ی موی دوست» ساعت ۲۰:۳۰ به سبک و سیاق زندگی آن حضرت پرداخته می‌شود.

رادیو جوان و بررسی ابعاد مختلف شخصیتی آن حضرت

«خانه دوست اینجاست» با موضوع حدیثی از امام جواد (ع) درباره امر به معروف و نهی از منکر ساعت ۱۸:۰۰ روانه آنتن می‌شود. «پرده عاشقی» نیز در سالروز شهادت جواد الائمه (ع) مستندی از ۸ سال دفاع مقدس را روایت می‌کند، این برنامه در روز شهادت امام محمدتقی (ع) ساعت ۰۴:۰۰ پخش می‌شود. «به افق نور» نیز با مرور سبک و سیره زندگی امام جواد (ع) ساعت ۱۱:۴۰ پخش خواهد شد.

ویژه برنامه «سرگذشت» ساعت ۱۳ با این موضوع که «چرا تا به حال فیلم یا مجموعه تلویزیونی درباره زندگی امام جواد (ع) ساخته نشده است؟» راهی آنتن صبا می‌شود.

رادیو نمایش و «روشنا»

همچنین برنامه «جوونی مجاز» و «جوان ایرانی سلام» نیز در روز شهادت این امام جواد (ع) به صورت ویژه در مورد این امام همام صحبت خواهند کرد. در «جوونی مجاز» با اشاره به حدیثی از امام بزرگوار که “هرکس موقعیت شناس نباشد، جریانات او را می‌رباید و هلاک خواهد کرد” به موقعیت شناسی و تصمیم گیری درست از نگاه این امام پرداخته خواهد شد. «جوان ایرانی سلام» نیز با محوریت پرداختن به زندگی و سیره عملی امام جواد (ع) در بخش‌های مختلف از ویژگی‌های بارز ایشان مثل مدارا با همسر، شجاعت و بخشندگی صحبت خواهد کرد.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1081580/%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%DA%AF-%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AA%D9%82%DB%8C%D8%B9

«سوگنامه» اشاره‌ای کوتاه به تاریخ زندگی حضرت و نگاهی اجتماعی اخلاقی به نامه‌های امام جواد دارد. در کتب اخبار چندین نامه از امام جواد (ع) نقل شده که به یاران و شیعیان خود نوشته است. بعضی از این نامه ها، پاسخ نامه هائی است که از آن حضرت مسأله سؤال کرده اند و برخی موعظه و اندرز خواسته اند و بعضی از این نامه‌ها را خود امام مرقوم فرموده اندکه دراین برنامه به بررسی برخی ازاین متون می‌پردازیم. این برنامه دوشنبه ۲۹ خردادساعت ۹:۰۰ صبح شنیده می‌شود.

رادیو فرهنگ و «از چشمه سار سخاوت»

مستند «سهم من» ویژه برنامه شهادت امام جواد (ع) به کارکرد شخصیتی و رفتاری آن امام در جامعه و رفتار‌های اجتماعی ایشان خواهد پرداخت. اهم موضوعاتی که در این مستند به آن پرداخته می‌شود در مورد بخشندگی و سنت قرض الحسنه در جامعه خواهد بود.

این شبکه رادیویی در سالروز شهادت امام محمد تقی (ع) برنامه‌های «باغ ارغوان، آفتاب سخاوت، خانه دوست اینجاست، خورشید نامه، نوبت نوا، راه شب، پرده عاشقی، سلام صبح بخیر، به افق نور، حرفی از نام تو و سرچشمه» را تدارک دیده است.

رادیو صبا به همین مناسبت «نواهنگ، شهر بهشت، صبح ارادت، هرطرف صدای تو و سرگذشت امام جواد (ع)» را در سالروز شهادت امام جواد (ع) تقدیم مخاطبان می‌کند.

شبکه رادیویی ورزش در برنامه “به اضافه ورزش” به موضوع چگونگی ترویج سبک زندگی اهل بیت علیه‌السلام در حوزه ورزش می‌پردازد.

رادیو جوان در سالروز شهادت امام محمد تقی (ع) به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی آن حضرت در برنامه‌های مختلف خواهد پرداخت.

در این برنامه حجت الاسلام محمد باقر نائیجی به عنوان کارشناس مذهبی احادیث ارزشمندی از امام جواد (ع) را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. همچنین در این برنامه صحبت‌های محمد کاظمی متخصص روانشناسی تربیتی پخش می‌شود. در ویژه برنامه «از چشمه سار سخاوت» تلاش شده است روایت‌های تربیتی امام جواد (ع) از منظر مذهبی و روانشناسی بررسی شود.

همراهی اهالی ورزش در سوگ امام جواد (ع)

«باب المراد» اشاره‌ای کوتاه به تاریخ زندگی حضرت و مظلومیت‌های امام جواد علیه السلام با رویکرد حیات سیاسی امام علیه السلام دارد.

این برنامه با این سوال که چطور ورزشکاران می‌توانند در زندگی ورزشی، شخصی و اجتماعی خود سبک زندگی اهل بیت علیه‌السلام را اسوه و الگوی خود قرار دهند، مخاطبین را در این روز همراهی می‌کند. رسول حسن‌یزدی کارشناس مذهبی و الناز دارابیان از بانوان ورزشکار و مدال‌آور در رشته پارادوومیدانی از میهمانان این برنامه هستند. “به اضافه ورزش” از ساعت ۱۲ به مدت ۶۰ دقیقه از طریق موج اف ام ردیف ۹۲ مگاهرتز شبکه رادیویی ورزش تقدیم مخاطبین می‌شود.

هرطرف صدای تو و سرگذشت امام جواد (ع)

بخش روایتی این برنامه اختصاص به روایت تاریخ اسلام در دوران زندگی ایشان دارد و پخش بخش‌هایی از یک فیلم با مفاهیم اسلامی از دیگر بخش هاست. مسابقه سرچشمه که به صورت مناسبتی در ایام شهادت تهیه و پخش می‌شود؛ به‌دنبال ارتقای اطلاعات عمومی مخاطبان و پاسخگویی به سوالات شنوندگان رادیو تهران است. شماره تلفن‌های ۲۲۶۵۲۴۶۶ و ۲۲۶۵۲۴۶۵ یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۹۴ برای شما مخاطبان در نظر گرفته شده است، شما علاقه مندان می‌توانید جهت شرکت در مسابقه در ساعت پخش برنامه با ما در تماس باشید.

رادیو ایران و بیان جود و سخا

ویژه برنامه «نواهنگ» با پخش موسیقی و تصنیف‌هایی به این مناسبت در این روز‌ها ساعت ۱۸:۳۰ به تقدیم شنوندگان می‌شود. ویژه برنامه «صبح ارادت» دوشنبه ۲۹ خرداد در سالروز شهادت امام جواد (ع) از ساعت ۶:۳۰ صبح با هدف عرض ارادت به معصومین (ع) با موضوعات اخلاقی و بیان فضایل این امام بزرگوار تقدیم شنوندگان می‌شود. ویژه برنامه تعاملی «هر طرف صدای تو» با موضوع بازتاب فضایل و ویژگی‌های اخلاقی امام جواد (ع) ساعت ۸ صبح روز دوشنبه تقدیم شنوندگان می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، همزمان با سالروز شهادت امام جواد الائمه (ع) شبکه‌های رادیویی ویژه برنامه‌های خود را تقدیم می‌کنند:
مسابقه «سرچشمه» از رادیو تهران