چراغ حقیقت‌طلبی و عدالت‌خواهی روشن باد

آنچه از سینمای مستند، به یادگار می‌ماند، تلاشی است که برای ثبت واقعیت، به شکلی عادلانه و هنرمندانه دارد. هنرمندان چشم و چراغ ما هستند و بیش و پیش از هر قشری، صدای جامعه را به گوش مسئولان می‌رسانند. از این منظر سینمای مستند، هوشمندانه و منصفانه نقد می‌کند، هشدار می‌دهد و راه¬های برون‌ رفت از بحران را مطرح می‌کند. هنرمند آنچه را که رؤیت می‌کند روایت می¬کند. ازاین¬رو شرط روایتگری حقیقت، رؤیت حقیقت است. بنابراین هنر فیلمسازی مستند تنها شایسته هنرمندانی است که حقیقت را درست ببیند و آنچه را که دیده¬اند هنرمندانه روایت می‌کند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از 20 تا 25 آذرماه در پردیس ملت در حال برگزاری است.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1048546/%DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%BA-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%AA%E2%80%8C%D8%B7%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%AF

هنرمندان مستندساز از این منظر مصداق جهادگران جهاد تبیین محسوب می‌شوند. تحریف حقیقت یک چالش اساسی پیش¬روی نسل جوان ماست. انتظار می‌‎رود همه کسانی که در این حوزه نقش آفرینی می¬کنند با تولیدات خود جلوی تحریف را بگیرند.خوشحالم که در ضیافت شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، فرصت درخشش و دیده شدن آثاری فراهم شد که واقعیت ایران امروز را به تصویر کشیدند، صدای نسل جوان بودند، آیینه‌ای تمام نما از فرهنگ، آداب و رسوم و قومیت‌های مختلف ایران زمین مقابل چشم مخاطب داخلی و خارجی قرار دادند. انعکاس روح بلند هنرمند ایرانی و ذوق و هنر نسل امروز، نسل پرسشگر و نسل امیدوار به آینده روشن، در مستندهای این دوره به وضوح مشهود است. آثار و آمارهای این دوره، نوید روزهایی پر امید برای سینمای مستند ایران می‌دهند. حضور پر رنگ مستندسازان جوان، تعداد آثاری که خارج از تهران و توسط فیلمسازان استان¬ها ساخته شده‌اند، تنوع و تعدد آثاری که در بخش شهید آوینی رقابت می‌کنند، و نمایش تصویری از جوانان و نوجوان امروز، همه و همه وسعت سینمای مستند امروز را به رخ می‌کشد.اهتمام به جا و هدفمند، برای حمایت از سینمای بالنده‌‎ای که در استان‌‎ها، جاری است و توجه به مضامین دینی و استراتژیک و ثبت سندی این روزگار، از امتیازهای این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در متن پیام دکتر محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»، به همت مستندسازان و هنرمندان به چراغی روشن در سینمای مستند ایران تبدیل شده و دوام و درخشش آن دغدغه جمعی دلدادگان فرهنگ و هنر این سرزمین است. ایران اسلامی، در چهل سال اخیر، جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی معتبری داشته که «سینماحقیقت» یکی از مهم¬ترین آنهاست و استمرار آن، تا رسیدن به شانزدهمین دوره باعث مباهات و خرسندی است. دغدغه عدالت فرهنگی به عنوان یکی از اصولی‌ترین اولویت‌های دولت مردمی، یکی از مؤلفه‌های سینمای مستند ایران است.

در پایان، ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای هنرمندان، سینماگران و فعالان حوزه فرهنگ و هنر، از خداوند متعال می‌خواهم چراغ حقیقت طلبی و عدالت خواهی را در این سرزمین همواره روشن نگه دارد. محمدمهدی اسماعیلی»

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»